Hittegodsavdelningen

Har du tappat eller glömt någonting på bussen, pendeltåget, på någon av lokalbanorna eller i tunnelbanan? Du är i så fall inte ensam, vi får in cirka 300 ärenden per dygn. Hittegodsavdelningen för kollektivtrafiken i Stockholms län drivs av MTR Stockholm på uppdrag av SL. Då vi vill att ditt sökande ska ske så effektivt som möjligt vill vi ge dig följande tips och råd.

Akuta ärenden

Om det du söker är ett akut ärende och det var mindre än två timmar sedan du förlorade godset, kan du ringa SL Kundservice på telefon 08-600 10 00 (menyval #3). Exempel på akuta ärenden är livsviktig medicin, mobiltelefon, dator, hemnycklar eller plånbok.

Övriga ärenden

Vissa lösa saker får vi in i sådana mängder, eller så är de så snarlika att vi inte kan söka på dem i vårt system, utan du måste själv komma in till vår hittegodsutlämning på Klara Östra Kyrkogata 6. Det kan till exempel vara tröjor, jackor, vantar, handskar, mössor, hattar, paraplyer, kryckor, glasögon eller nycklar. Nycklar med nyckelbricka och vissa lösa kort skickas till ägaren med posten.

Lösa pass, körkort och nationella id-handlingar lämnas alltid till polisen.

Saker i påsar och väskor liksom böcker, skridskor och liknande gods registreras och går sedan att söka efter i vårt datasystem.

I dag trafikerar bussar och tåg ofta olika linjer under dagen. Därför är det inte säkert att det du söker återfinns på den linje du åkt med. Du får därför räkna med att det tar minst 8 – 10 dagar innan dessa artiklar har hunnit in till oss.

Förbered dig

Innan du kontaktar oss kan du förbereda dig genom att ta fram så mycket informationen som möjligt kring ditt ärende. Till exempel:

  • Fabrikat
  • Modell
  • Färg
  • Eventuell märkning
  • Serienummer
  • Mobiloperatör
  • Telefonnummer (Till borttappad mobil)
  • IMEI-nummer
  • Kortnummer SL Access (kan finnas på kvittot 4 siffror)

Vi söker aktivt efter ägaren

Om något på godset visar vem som är ägare meddelar vi personen genom brev eller e-post.
Har du fått sådan information ber vi dig att ta med det utsända registreringsnumret när du kommer för att hämta ditt gods.

Att hämta hittegods över disk är kostnadsfritt, men du kommer att behöva identifiera dig med id-kort, pass eller liknande. Vi måste veta vem vi lämnar ut godset till.

I de fall vi inte lyckas identifiera ägaren, behåller vi hittegodset i tre månader. Därefter donerar vi föremålen till välgörande ändamål.

Du kan också se vad vi fått in till hittegodsavdelningen genom att klicka här.

File 655

Klicka för att se en större karta till Hittegods

Hittegods

Du kan också se vad vi fått in till hittegodsavdelningen genom att klicka här.

Kontakta oss

Klara Östra kyrkogata 6
(nära T-Centralen)
Telefon: 08-600 10 00

E-post: hittegods [at] mtrstockholm [dot] se

Formulär: Skriv till hittegodsavdelningen

Karta till Hittegods

När du inte kan hämta själv - Fullmakt

Har du inte möjlighet att själv hämta ut saker du har tappat bort kan du låta någon annan gå i ditt ställe, men då krävs en fullmakt. Här kan du ladda ner, skriva ut fullmakten och fylla i fullmakten. OBS - glöm inte att den som hämtar ut hittegodset ska ha fullmakten med sig!