Bråda sommardagar på avdelningen för hittegods

File 827

Nycklar och paraplyer. Moussa Saliba söker bland välsorterat gods.

 

Sommar betyder inte semester för alla. På avdelningen för hittegods är det fullt ös som vanligt, och turisterna hör till de mest frekventa gästerna. 2 000 broschyrer delas ut på T-centralen för att öka kunskapen om hur man går till väga när man förlorat något.

När MTR Stockholm nyligen bjöd in till en av sina sedvanliga kafékvällar i tunnelbanan var temat hittegods. Det blev ett både välbesökt och uppskattat arrangemang på T-centralen. För en dag flyttade Hittegods ut i biljetthallen för att sprida information om sin service. Resenärer kunde också söka på plats i Hittegods egen databas. 
     – Folk behöver verkligen information om Hittegods hela tiden, eftersom de inte känner till rutinerna kring vår hantering. De flesta håller ju trots allt reda på sina saker och tappar kanske något en gång vart femte år, berättar Daniel Lundin som är chef för Hittegods på Östra kyrkogatan.

På en liten bakgata invid S:ta Clara kyrka i Stockholm ligger numera Hittegodsavdelningen. MTR Stockholm sköter Hittegods på uppdrag av SL och hanterar därmed alla förlorade saker som kommer in från hela kollektivtrafiken i Stockholms län. Det handlar alltså om ett samarbete med många olika entreprenörer som skickar gods från bussar, tåg, båtar, hållplatser, perronger och vänthallar. Därmed kan det också dröja flera veckor innan saker kommer till rätta och återfår sina ägare. Allt hittegods registreras dock och får ett ärendenummer. Hittegodsavdelningen har också skyldighet att aktivt leta reda på ägarna. När det gäller datorer och mobiltelefoner lyckas de nästan alltid, då de kan gå in och söka på simkort och s k IMEI-nummer.

Vi tar en titt i lagret på Hittegods. Saker är prydligt sorterade i olika avdelningar: allt från nycklar, glasögon och paraplyer till mobiler, datorer, böcker, allehanda plastkort, leksaker, kläder, väskor och skor. I förråden ligger också lite större prylar som folk helt sonika promenerat iväg från, som rullstolar, rullatorer, resväskor, instrument, skidor och bandyklubbor.
     – Ja, folk går verkligen ifrån det mesta, skrattar Daniel Lundin och minns hur hjärtskärande det kan vara för barn som förlorat sina finaste gosedjur.
     – En pappa kom hit och blev så glad när han hittade sonens nallebjörn och konstaterade att han inte behövde köpa några julklappar i år, för sonen hade återfunnit sin käraste ägodel – efter en veckas förtvivlat gråtande.
     Mellan 20 och 30 mobiltelefoner kommer in till Hittegods varje dag. Vintertid blir det mycket ytterkläder – som exempelvis 300 par handskar per dag.
     – Ja, under vintern kan det komma in ohyggliga mängder mössor och vantar och andra klädesplagg. Då försöker vi veckorensa i hyllorna.

Som regel ligger dock allt hittegods av värde kvar i tre månader, sedan doneras det till välgörenhet. Saker av s k ringa värde kan slängas redan efter två veckor – dit räknas exempelvis handskarna. Känsliga prylar slängs efter tre månader, såsom dokument, brev och dagböcker. Pengar skickas till Rädda Barnen och Röda Korset. Läkemedel lämnas till apotek och alkohol hälls ut. Mat slängs omgående.
     Cirka 4 000 personer hör av sig per telefon till Hittegods varje månad och väntetiden i telefonkön kan ligga på 2-5 minuter. För bästa servicen hänvisar Daniel Lundin till e-post. Den som mailar till hittegods [at] mtrstockholm [dot] se får svar direkt – dygnet runt.