Sök filmtillståndet i tid

The girl with the dragon tatoo, Hypnotisören, Call girl, Torka aldrig tårar utan handskar och Vi är bäst! Alla är de filmer som har något gemensamt: de har scener som spelats in i Stockholms tunnelbana. Jakob Enqvist som handlägger film- och fototillstånd på MTR Stockholm berättar.

File 933Vilka är det som hör av sig till MTR för att fotografera eller filma?

– Vi får ofta in förfrågningar från mindre svenska filmproduktioner som vill spela in korta scener. Det vanligaste är att de vill åka tåg från punkt a till b alternativt sitta och prata på en plattform. Då fungerar tunnelbanan mer som en kuliss. Är det små team och begränsat med tid, då brukar det inte vara några problem att få komma hit. När det är större produktioner som kräver mer tid och plats, som har mycket utrustning och vill filma från konstiga vinklar, då kan det bli lite mer komplicerat. Då måste vi ha extra personal på plats och även ordningsvakter och kostnaderna kan dra iväg.

Kan det vara säsongsbetonat också?

– Ja, de flesta vill ju filma på våren eller försommaren då det är ljust och grönt ute eftersom det blir finare bilder då. I slutet av året är det många studenter och elever som hör av sig för att göra skolprojekt och examensarbeten. Kan de göra något gratis brukar de få göra det. Kostar det mycket pengar brukar vi avslå det.

Vad är det som kostar pengar?

– Personal kostar som sagt.  I större produktioner, till exempel när nya Jönssonligan spelades in (Den perfekta stöten, 2015) var det säkerhetspådraget som kostade mest. Vi måste kanske koppla ur elen, anlita externa entreprenörer, koppla ur brandlarmet, anlita en tillsyningsman med speciell järnvägskompetens osv. Vill teamet ha tillgång till tunnlar och depåmiljö kostar det också extra. Vi säger egentligen sällan nej till förfrågningar men många kan avstå när de ser den ekonomiska kalkylen. Är det större företag och filmproduktioner som vill filma brukar det sällan vara något problem. Privatpersoner fakturerar vi ogärna.
     – Till Agents of SHIELD hade vi ett ganska stort pådrag med åtta kundservicevärdar, en säkerhetsinspektör och en stationschef på plats. Vi var dessutom på T-centralen vilket krånglade till det eftersom det är en så stor station med mycket folk. Det blev till slut så att de filmade en söndagsmorgon, fast de ville att det skulle se ut som rusningstid så de hade med sig statister istället. Vi filmade i 5-6 timmar och det resulterade väl i ett klipp på en och en halv minut. Det kostade mycket men bolaget hade en stor budget och var villiga att betala.

Händer det att ni avslår en ansökan?

– Ja, man får ju inte göra vad som helst. När det kommer in en ansökan tittar jag på den utifrån de regler vi har och om det bryter mot någon lag. Är det något som dessutom är helt orimligt för att det inte är praktiskt genomförbart så avslår vi det. Det kan också vara saker som inte känns helt säkra och då stämmer jag av med vår säkerhetsinspektör. Man får ju till exempel inte springa på spåren hur som helst. I stort sett behöver jag ett bildmanus för att veta vad som fungerar. Vi är noga med att fråga efter syftet och var filmen ska visas. Till exempel när det gäller reklam. En gång fick vi en förfrågan från en porrfilm och den fick vi ju avslå direkt för det var stötande och gick emot den bild av tunnelbanan som vi vill sprida.

Vad är den ovanligaste förfrågningen du har fått?

– En reklambyrå ville fylla en vagn med ved för att göra reklam för motorsågar. Det funkade inte för säkerheten. Man kan inte rulla runt i trafiken med en hel vagn med ved och stanna på en station och öppna dörrarna, så skulle det välla ut ved på plattformen där det går folk som inte förstår någonting. Dels är vagnarna inte designade för det, de är tillverkade för att köra människor. Sen har vi ju som krav att en filminspelning inte får störa trafiken och resenärerna.

Vad ska man tänka på när man skickar in en ansökan om filmtillstånd?

– Det finns framförallt fyra faktorer att ta ställning till: pengarna, reglerna, tidsfaktorn och säkerheten. Generellt tar det två veckor för oss att planera. Det är själva handläggningstiden. Vi behöver bland annat tid för att få fram personal som kan jobba extra. Större produktioner kan ta längre tid att planera. Tänk på framförhållningen. En gång fick vi avslå en reklamfilm för de kunde aldrig bestämma sig för var i tunnelbanan de ville vara. Vi sade okej men nej till filmning under rusningstid. Är det för mycket folk i närheten blir det för osäkert och man kan råka knuffa ner någon på spåret eller nåt.
     – Ju fler detaljer vi får om filmen ju bättre går det för oss att handlägga. Ge oss gott om tid och mycket information: hur många gubbar handlar det om, när vill ni filma och var – gärna på metern!